دنياي ابرقهرمانهاي سينما، نبرد هميشگي خير و شر
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۵۳۴۲۸
خبرگزاري آريا - روزنامه شهروند - پولاد امين: همه ساله در دنياي سينما تعداد زيادي فيلمهاي علمي- تخيلي روي پرده ميآيند. فيلمهايي که شمار زياد آنها در قياس با ژانرهاي ديگر ميتواند مبين پرطرفداربودن آنها باشد. اين پرطرفداربودن هم باعث شده تا اين فيلمها بيشترشان با فروشهاي باورنکردني و مافوق تصور روبهرو شوند، بهخصوص گونه ابرقهرماني اين نوع سينما؛ از آنها که تماشاگران را در لذت تماشاي نيروهاي مافوق طبيعي قهرماناني چون سوپرمن، بتمن، اسپايدرمن و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در واقع هاليوود با به تصوير کشيدن قهرماناني که از قدرتها و قابليتهاي مافوقبشري برخوردار هستند، به خوبي حس زيادهخواهي و خاصبودن تماشاگران را بيرون کشيده و باعث شدند تا با اکران هر فيلمي در اين ژانر، ميليونها يا حتي ميلياردها دلار به جيب بزنند و همين هم ادامه پرداخت استوديوها به اينگونه فيلمها را تضمين و توجيه ميکند.
در حقيقت استوديوها که بيشتر وجه صنعتي سينما برايشان اهميت دارد در مواجهه با استقبال مردم از فيلمهاي علمي- تخيلي ترجيح ميدهند سرمايهشان را بيشتر در اين زمينه به کار اندازند؛ حتي اگر در قياس با انواع ديگر سينما اين سرمايه رقم به مراتب بالاتري باشد، همين هم به توليد و بازتوليد فيلمهاي اين ژانر در دنياي سينما ميانجامد. با اينکه ناچار به يادآوري اين نکته هستيم که حتي با وجود اين روند نيز هيچگاه دنياي سينما بسان اين يک دهه اخير تا اين حد خود را در ساخت و نمايش آثار علمي- تخيلي غرق نکرده بود...
از ميان انبوه فيلمهاي توليدشده اين ژانر، اما، بسان هر ژانر ديگري، فقط و فقط معدود آثاري هستند که علاوه بر رعايت قواعد و استانداردها توانسته باشند سينما و ژانر را حتي اگر شده اندکي ارتقا دهند. اين مطلب به بهانه اين معدود فيلمها جمعآوري شده. فيلمهايي که هر کدام با متر و معياري خاص استاندارد خاصي را در ژانر خود تعريف کردهاند. فيلمهايي که بيشترشان از دنياي کتابهاي مصور مارول و ديسي به پردههاي سينما آمدهاند تا هم جلوههاي بصري خيرهکننده و باورنکردني و هنرمندانه هاليوود را به رخ بکشند و هم اينکه تماشايشان منبع التيامي باشد بر درد متوسطبودن و بيقدرتي تماشاگران سينما...
مردان ايکس: فرست کلاس
اين ساخته متيو وان که در سال 2011 عرضه شد، تمام ويژگيهاي آثار سازندهاش را با خود دارد. يک منتقد در نوشتهاش روي اين فيلم به اين نکته اشاره کرده بود که «مجموعه فيلمهاي ساختهشده توسط متيو وان که از گذشته و حال و آينده مردان ايکس ميگويند، هميشه به سينمادوستان يادآوري ميکنند که چرا آنها عاشق دارودسته تغييرپذيرها هستند». اين جمله درباره اين فيلم ميتواند همه چيز را توضيح دهد: از قاعدههاي تکامل و آراستگي اين فيلم تا خميدگي و پيچش خط داستاني گذشته آن و همينطور تمامي بازيگران جذاب و عالي، همه و همه نشاندهنده هماهنگي و هوش و ذکاوت سازندگان در به تصويرکشيدن اين قهرمانان غيرطبيعي هستند. همين هم فيلم را محبوب کرده.
درواقع تعداد کمي از فيلمهاي گيشهاي با چنين جاهطلبي بسيار گستردهاي ميتوانند به سرعت محبوب شوند. اما بازيگراني چون جيمز مکاوي، مايکل فاسبندر و جنيفرلارنس همراه با نيروهاي منحصربهفردشان کاري کردهاند که اين فيلم 160ميليون دلاري هم جزو بهترين فيلمهاي ابرقهرماني محسوب شود و هم اينکه با فروش 353.6ميليون دلارياش سرمايهگذاران را در اين معامله برد-برد راضي کند...
شکستناپذير
بعد از اينکه مردان ايکس برايان سينگر در سال آغازين قرن بيستويکم انرژي مضاعفي به کل اين ژانر وارد کرد، اين فيلم متفاوت ام نايت شيامالان معروف در همان سال ٢٠٠٠ ساخته شد و اين راه را ادامه داد. فيلمي که در آن شيامالان به شيوهاي پرمغز و معنادار داستان قهرماني کلاسيک را تعريف ميکرد. کاراکتري که بروس ويليس آن را در اين فيلم ايفا ميکرد، با مشکلاتي در شغل امنيتي خود دستوپنجه نرم ميکند: او دچار قابليتها و قدرتهاي فراانساني شده و از شخصي مرموز با بازي ساموئل جکسون پيشنهادي را دريافت ميکند که زندگي او و خانوادهاش را براي هميشه تغيير ميدهد.
شکستناپذير هميشه بهعنوان يکي از دستاوردهاي بسيار واقعبينانه نسبت به عطش و نياز انسان به قدرت و قهرماننمايي خواهد ماند و اين مهمترين دارايي اين فيلم ام نايت شيامالان است.
کلاغ
اين ساخته پرسروصداي الکس پروياس که بيشتر از خود فيلم با ماجراي کشتهشدن براندون لي پسر بروس لي افسانهاي به ياد آورده ميشود، مربوط به سال ١٩٩٤ است. داستانش هم شکل کليشهاي تمام فيلمهاي ژانر را دارد: يکروز مانده به جشن ازدواج اريک گروهي از گناهکاران خشن و بيرحم، او و نامزدش را به قتل ميرسانند و زندگياش فنا ميشود. اما در شبي، در سالگرد مرگش ناگهان از قبر بيرون ميآيد و متوجه قدرتهاي غيرطبيعي خود ميشود. شخصي که از قبر بيرون ميآيد، هدفش چيست؟
انتقام! فيلم از اين نظر پيداست که حرف تازهاي براي زدن ندارد. اما اتفاق مهم و حادثهاي که براي بازيگرش پيش آمد فيلم را به نحو طعنهآميزي ارتقا داد. درواقع اين رخداد که طي آن بازيگر نقش اول اين فيلم يعني برندن لي که پسر بروس لي بزرگ است توسط يک تير اشتباه در صحنه فيلمبرداري در 28 سالگي جان خود را از دست ميدهد، يکجورهايي با اتصال به داستان انتقام که کلاغ روايت ميکرد، استقبالي جهاني را از فيلم موجب شد.
مرد عنکبوتي ٢
در سالهاي آغازين قرن بيستويکم کمپاني سوني پيکچرز تلاش بسيار زيادي براي قدرتنمايي مرد عنکبوتي داشت اما همه دوست داشتند که اين شخصيت بسيار محبوب دوباره در دستان مارول قرار گيرد تا بتواند پتانسيلهاي واقعي خود را بروز دهد. چنين شد که يک بار ديگر سام ريمي سکاندار اين کشتي و قرار شد آن را در سال 2004 به مقصد برساند که چنين هم شد و در نتيجه دومين فيلم اين مجموعه با کارگرداني سم ريمي و ايفاي نقش توبي مگوائر بسيار کار عالي و به اصطلاح درجه يکي از آب درآمد. نقطه اوج اين قسمت درگيري اسپايدرمن با دکتر اختاپوس، مردي با چندين چنگک فلزي بود که به زيبايي هرچه تمامتر اجرا و به نمايش گذاشته شد.
محافظان کهکشان
اين ساخته جيمز گان که در سال ٢٠١٤ عرضه شد، در ادامه قدرتنماييهاي کمپاني مارول در ساخت فيلمهاي ابرقهرماني، گامي پر از ريسک بود. درواقع اين بار مارول فيلمي را ارايه داده بود که خيلي از دوستداران اين نوع سينما با شخصيتها و داستان آن آشنا نبودند. محافظان کهکشان را از اين نظر ميتوان اصيلترين پروژه مارول تا به امروز دانست. يعني يک فيلم علمي-تخيلي ناب که در آن روند تبديل گروهي از مجرمان کهکشان را به نجاتدهندگان کهکشان ميبينيم که سعي دارند جلوي شخصي که قصد کنترل همه دنيا را دارد، بگيرند.
يکي از نکات بارز فيلم، قهرمانهاي بسيار متفاوت آن است؛ يک راکون سخنگو به نام راکت با بازي بردلي کوپر در کنار يک درخت بااحساس به نام گروت با بازي وين ديزل و يک مرد قدرتمند به نام درکس با بازي باتيستا که در کنار انساني با بازي کريس پرت جزو بياعصابها و نجاتدهندگان کهکشان محسوب ميشوند. 200ميليون دلار بودجه ساخت و فروش 800ميليون دلاري محافظان کهکشان حرفي در مورد پرسودبودن اين ريسک که سازندگان انجام دادند، باقي نميگذارد.
شواليه تاريکي
دومين فيلم بتمن از سهگانه کريستوفر نولان، کارگردان محبوب و تحسينشده فيلمهاي عظيم و پرهزينه هاليوودي، اثري بود که هر فيلم ابرقهرماني تا به آن لحظه را تحتتأثير خود قرار داده بود و البته يک سر و گردن از تمامي آنها بالاتر بود. وجود بازيگران بسيار پخته و کاربلد مانند کريستين بيل در نقش بتمن، گري اُلدمن در نقش جيمز گُردن، مرگان فريمن در نقش فاکس و هيث لجر در نقش جوکر، کاري بود که نولان انجام داد و در کنار ايجاد جوي تاريک، داستاني عالي و اکشنهاي درخور و شايسته نام بتمن اين فيلم را به نهايت خود رساند.
بسان هر فيلم موفق ديگري اما شانس هم در مراحلي به ياري نولان آمد؛ مثل ماجراي دردناک مرگ هيث لجر که در عين تاريکي و ناراحتکنندگي، بعدي ديگر نيز به ابعاد مختلف افسانه شواليه تاريکي افزود...درباره اين فيلم گفتهاند که نولان براي ساخت فيلم از کتابهاي مصور جوکر در سال 1940، شوخي کشنده در سال 1988 و هالووين طولاني در سال 1996 الهام گرفت. جالب است بدانيد که نام شواليه تاريکي در نخستين شماره بتمن در سال 1940 توسط بيل فينگر استفاده شده است. بودجه 185 ميليوني اين فيلم نتيجه فروش بيش از يکميليارد دلاري را به همراه داشت و در 8رشته مراسم جوايز اسکار نامزد شد تا کاملا پروژهاي رويايي ارزيابي شود؛ هم براي سرمايهگذارها و هم براي کارگردان و عواملي که اين فيلم کارنامهشان را کيلومترها ارتقا داد...
پسر جهنمي ٢: ارتش طلايي
يکي ديگر از آثار شاخص گي يرمو دلتورو، درباره هيولايي قرمز رنگ به نام پسر جهنمي است. اين فيلم براساس داستان مصور مايک ميگنولا يکي از کارهاي اصيل و خوشساخت دل تورو محسوب ميشود؛ يک فيلم اصيل از دل تورو که شامل صحنههاي اکشن ناب و موجودات رنگارنگ و عجيب است. در قسمت دوم پسر جهنمي، او به همراه دوستانش سعي دارند تا جلوي شاهزاده نوادا که قصد بيدارکردن ارتشي خفته را دارد، بگيرند. اين تنها پسر جهنمي است که ميتواند جلوي شاهزاده را بگيرد. مثل تمام ابرقهرمانان با داستانها و موجودات و آدمهاي عجيبوغريبشان که در موارد مربوط به فيلمهاي دل تورو رنگوبوي افسانههاي آمريکاي لاتين هم دارند...
بتمن: نقاب
اين ورسيون انيميشن بتمن که توسط اريک رادُمسکي و بروس تيم در سال ١٩٩٣ ساخته شده، به کل از ديگر بتمنها متفاوت است. بايد گفت هنگامي که هنوز لايواکشنها پا به دنياي سينما نگذاشته بودند، انيمههاي بتمن که توسط کمپاني برادران وارنر عرضه ميشدند، قدرتنمايي ميکردند. در اين انيمه که داستانش در سال 1940 رخ ميدهد، بتمن به دنبال شخص مرموزي است که خلافکاران خطرناک گاتهام را يکييکي از ميان برميدارد. البته در اين داستان اتفاق ديگري نيز رخ ميدهد و بتمن مشغله ذهني ديگري نيز دارد: ازدواج!
بتمن
اين ساخته عجيب تيم برتون در سال ١٩٨٩ نگاهها را به ابرقهرماناني از اين جنس تغيير داد. درواقع اگرچه اين نخستين فيلم ابرقهرماني سينما نبود و پيش از اين فيلم سوپرمن بهعنوان نخستين فيلم مدرن ابرقهرماني جلوي دوربين رفته بود، اما اين فيلم تيم برتون بود که نگاهها را نسبت به قهرمانان عوض کرد. جالب است بدانيد که اگر تيم برتون در ساخت فيلم بيتل جوس در سال 1988 موفق نميشد، شايد هيچگاه فيلم بتمن چراغ سبز را براي ساخت دريافت نميکرد. تعداد بيشماري از بازيگران نيز در ليست ايفاي نقش بتمن قبل از کيتون در ليست حضور داشتند، اما هنگامي که مشخص شد او قرار است نقش بتمن را بازي کند، همين موضوع بهخوديخود باعث بحث و ستيزهاي بسيار فراواني شد، زيرا او تا آن لحظه تنها با ايفاي نقشهاي کمدي معروف شده بود و بسياري از مردم نگران اين بودند که او نميتواند بهعنوان يک شخص بسيار جدي ايفاي نقش کند.
به اين منظور بيش از 50هزار نامه از سوي طرفداران داستانهاي مصور بتمن ضد انتخاب مايکل کيتون در نقش بتمن نوشته شد. جک نيکلسون نيز ايفاي نقش بهعنوان جوکر را تحتشرايط سخت حقوقي پذيرفت؛ به جز دستمزد فيلمبرداري، او خواهان درصدي از فروش فيلم بود. اين فيلم به مدت يکسال در استوديو پاينوود با بودجه 48ميليون دلاري ساخته شد. اما در نهايت، نخستين فيلم بتمن توانست به فروش عالي 400ميليون دلار در آن زمان برسد که بهعنوان پنجمين فيلم پرفروش تاريخ در زمان خودش محسوب ميشود. بتمن جوايز بسياري را در مراسم اسکار و گلدنگلوب از آن خود کرد.
انتقامجويان
جاش ويدان اين فيلم را در سال 2013 عرضه کرد. فيلمي که دربارهاش گفتهاند با انتشار آن، موج نخست سري فيلمهاي ابرقهرماني مارول به سرانجامي درخور رسيده است. با اينکه علاقهمندان از ديدن مرد آهني، تور، کاپيتان آمريکا و... در فيلمهاي منحصربهفرد اين قهرمانان اسطورهاي لذت ميبردند، اما جاش ويدان همه آنها را گرد هم آورد و در يک موقعيت ويژه قرار داد تا کاري کند که علاقهمندان ابرقهرمانان کتب مصور مارول بيش از پيش هيجانزده شوند.
در اين فيلم درواقع با کلکسيوني از صفات و ويژگيهاي ابرقهرمانان ژانر سروکار داريم. داستانش هم همان داستان هميشگي نبرد خير و شر است در قالبي ديگر: قدرتطلبي لوکي، برادر ثور بيپايان است و اينبار به زمين ميآيد تا همهچيز را نابود کند. جمعي از قهرمانان مارول تحت نام گروه انتقامجويان براي جلوگيري از نابودي زمين به دست لوکي با يکديگر متحد ميشوند. فيلم به واسطه اين نبرد همهجانبه خير با شر بسيار موفق شد و البته دليل ديگر بزرگي اين فيلم نيز جمع بازيگران عالي آن بود. در حقيقت گفته شده که بازي رابرت داوني، کريس ايوانس، اسکارلت يوهانسون و جرمي رانر در کنار هم چيزي نيست که هر سال و در هر فيلمي شاهدش باشيم. فروش 1.5ميليارد دلاري فيلم هم در نتيجه هزينه ساخت 220ميليون دلاري آن را بهراحتي جبران کرد تا سفر پرماجراي سازندگان به دنياي اين ابرقهرمانان بسيار سودآور باشد.
مرد تاريکي
سام ريمي اين فيلم را ٢٧سال پيش ساخت. در سال ١٩٩٠؛ مدتها قبل از اينکه اين کارگردان سهگانه مرد عنکبوتي را ساخته باشد. ريمي در مرد تاريکي قهرمان ذهني خودش را داشت. دانشمندي با بازي ليام نيسون که به دنبال درماني براي آسيبديدگان حوادث سوختگي و اسيدي است، شبي در آزمايشگاه خود مورد هجوم افرادي ناشناس قرار ميگيرد و علاوهبر اينکه همکارش کشته ميشود، صورت و بدن خود او هم بشدت دچار سوختگي ميشود. همه فکر ميکنند او مرده است، تا اينکه دانشمند داستان با چهرهاي متفاوت و البته ترسناک به دنبال شخصي است که صورت او را با آتش به شکلي وحشتناکي درآورده است. مرد تاريکي همانند فيلمهاي ديگر سام ريمي، يک اثر خوشساخت و قابلستايش است؛ با همان داستان آدمهاي دوچهره به دنبال اجراي عدالت شخصي در دنياي تا عمق جان فاسد. فرمول سودآوري است. نه؟
تيغ ٢
فيلمي از يکي از بزرگترين کارگردانان دنياي سينما گي يرمو دل تورو که همين چند روز پيش هم با فيلم جديدش، شير طلاي ونيز را به دست آورد. درباره اين فيلم که تاريخ ساخت و عرضه آن به سال 2002 ميرسد، بايد گفت که قهرمانش يک خونآشام با بازي ويزلي اسنايپز است که برخلاف ديگر نژادهاي خود قصد دارد به انسانها در مقابل اهريمنان و خونآشامها کمک کند و براي آنها بجنگد.
درواقع اين فيلم مربوط به روزهاي پيش از اقتدار مارول است؛ به روزهايي که قبل از اينکه غوغاي ابرقهرمانان مارول به شکل امروزي و منسجم آغاز شود، اين کمپاني سهگانه شکارچي خونآشام را داشت. فيلم در همان روزهاي نخست عرضهاش هم موفق بود، اما وقتي چندي بعد دل تورو قسمت دوم آن را ساخت، اين نسخه دوم را يک آدرنالين خالص به همراه موسيقيهاي عالي با گردبادي از خون، آتش و گلوله به شمار آوردند که با اين چيزها نسبت به ديگر قسمتهاي خود کاملا بالاتر قرار ميگرفت.
مرد آهني ٣
در سال ٢٠١٣ و به کارگرداني شِين بلک اين فيلم بهعنوان هفتمين فيلم مارول در سينما و بهعنوان نخستين فيلم از مرحله دوم فيلمهاي ابرقهرماني اين کمپاني، بايد سروساماني به همه چيز ميداد که البته اين کار را نيز به خوبي انجام داد. شين بلک از همه بهتر ميدانست که مرد شماره يک او يعني رابرت داوني جونيور نمايش بهتري بدون لباس فلزي خود دارد. به اين دليل هم بود که در قسمت سوم مرد آهنين شما توني استارک باهوش و ميلياردر را بيش از پيش خارج از لباس پرقدرتش ميبينيد و با زندگي شخصي و عواطف او آشنا ميشويد. اين اتفاق هم او را خوشتيپتر و با قدرت مانور بيشتري جلوه ميداد و هم در موضعي نزديکتر با تماشاگري که حتي در چنين فيلمي هم دنبال موقعيتهاي دراماتيک خالهزنکي ميگردد...
مردان ايکس ٢
برايان سينگر اين فيلم را در سال ٢٠٠٣ ساخت؛ با اين توضيح که سنگيني انتظارات را زمان ساخت اين فيلم بر دوشش احساس ميکرد. درواقع شروع مجموعه مردان ايکس از سوي برايان سينگر اگرچه واقعا تحسينبرانگيز بود، اما ادامه اين فيلم در سال 2003 به چيزي فراتر از شروع طوفاني خود نياز داشت که سينگر نيز در عمل به آن رسيد و فيلم را ارتقا داد. اين نسخه با کارگرداني برايان سينگر گروهي از قهرمانان کاميکهاي مردان ايکس مارول را دور هم جمع کرد. بازيگراني نظير پاتريک استوارت، هيو جکمن و سر لن مکلن و با الهامگيري از داستان مصور God Loves Man Kills موجب موفقيت فيلم شدند. ساخت مردان ايکس٢ مدتزمان کوتاهي پس از به نمايش درآمدن نخستين نسخه فيلم شروع شد و در سال 2003 با فروش 407ميليون دلاري به نتيجهاي پر از موفقيت رسيد.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۳۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مقام اطلاعاتی اوکراین: اوضاع در خط مقدم از زمان آغاز جنگ هم سختتر است
یک مقام اطلاعاتی ارتش اوکراین اوضاع کنونی در خط مقدم نبرد با روسیه را از زمان آغاز جنگ هم سختتر توصیف کرد.
به گزارش مشرق، «وادیم اسکیبیتسکی» جانشین سازمان اطلاعات نظامی اوکراین میگوید اوضاع در خطوط مقدم نبرد با روسیه حتی از زمان آغاز جنگ در فوریه سال ۲۰۲۲ هم دشوارتر است و حتی ممکن است بدتر از این هم شود.
این مقام اطلاعاتی اوکراین در مصاحبه با نشریه انگلیسی اکونومیست مدعی شد «ولادیمیر پوتین» رئیسجمهور روسیه به ارتش این کشور دستور داده پیش از جشنهای «روز پیروزی» بر آلمان نازی در نهم می (۲۰ اردیبهشت) و یا قبل از سفر او به چین در هفته پس از آن، دستاورد میدانی داشته باشند.
اسکیبیتسکی در این مصاحبه گفت: «مشکل ما بسیار ساده است، ما سلاح نداریم. ما از قبل میدانستیم که ماههای آوریل و می زمان سختی برای ما خواهد بود».
این مقام وزارت دفاع اوکراین گفت او راهی را برای اوکراین متصور نیست که بتواند بهتنهایی در میدان نبرد با روسیه پیروز شود.
او همچنین گفت حتی اگر اوکراین بتواند روسیه را به سمت مرزهای ۱۹۹۱ عقب براند، در این صورت هم جنگ به پایان نمیرسد.
اسکیبیتسکی معتقد است راه پایان اینگونه جنگها، مذاکره است و در حال حاضر هر ۲ طرف در تلاش هستند تا پیش از برگزاری گفتوگوهای بالقوه آتی، «مطلوبترین موضع» را اتخاذ کنند.
این مقام اوکراین در ادامه پیشبینی کرد که «مذاکرات معنادار» میان مسکو و کییف تا پیش از نیمه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز نمیشود.
اسکیبیتسکی درباره اوضاع میدانی هم گفت: «ارتش روسیه دیگر مانند سال ۲۰۲۲ نیست و حالا مانند یک پیکره واحد و با یک برنامه مشخص و تحت فرماندهی واحد عمل میکند».
مقام اطلاعاتی اوکراین همچنین گفت روسیه در حال تدارک برای یک حمله در مناطق خارکیف و سومی در شرق این کشور است.
او پیشبینی کرد حمله اصلی به این ۲ منطقه اواخر ماه جاری میلادی و یا ماه آینده آغاز شود.
اسکیبیتسکی شمار نظامیان روس که در عملیات نظامی در اوکراین شرکت میکنند را هم ۵۱۴ هزار نفر عنوان کرد.
منبع: ایسنا